امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://vatankhahvet.cloob24.com
0

1-     نفروپاتی جوجه های جوان :

 علت: ناشناخته  (ممکن است کمبود ویتامین A  و یا کمبود پروتئین در جیره مرغان مادر در این عارضه نقش داشته باشد.)

 علایم کالبد گشایی، رسوب اورات  درکلیه ها و نقرس احشایی  (حتی در جوجه های یکروزه)

 تلفات تا 5%

 2- محرومیت از آب

 محرومیت از آب به مدت طولانی منجر به بیماریهای کلیوی و موجب نقرس احشایی می گردند.

 3- نقرس احشایی

 در پرندگان محصول دفعی متابولیسم پروتئین ها به صورت اسید اوریک می باشد. پس اختلال دراعمال لوله های کلیوی به سرعت موجب افزایش اوره خون گردیده و به دنبال آن کریستال های اورات در سطح سروزی اعضا محوطه صدری، بطنی، غشاهای سینوویال مفاصل وغلاف تاندونها رسوب نموده و نهایتاً نقرس احشایی پدیدار می گردد.

 4- نفروز

 این واژه به بیماری کلیوی خصوصاً آنهاییکه با ضایعات پارانشیم کلیه ها همراه باشد اطلاق می گردد که در آثار کالبد گشایی کلیه ها غالبا به طیور یکسان رنگ پریده و متورم می باشند و گاهی نیز ممکن است بسته به عامل مولد ومیزان ضایعات تغییراتی دیده شود به نظر می رسد که سمومی آلی به تنهایی یا به همراه سموم معدنی قادر به ایجاد نفروز باشند.

 5- نفروپاتی تغذیه ای:

 الف –پرندگان جوان که در معرض کمبود ویتامین A قرار گرفته اند معمولا درعرض 3 هفته تلف می شوند ودر کالبد گشایی این گونه پرندگان رسوب اورات در آزمایش های ریز بینی بدن به همراه اتساع حالبها دراثر تجمع اورات در داخل آنها دیده می شود.

 ب – سستی و بیحالی ناشی از سدیم: عقدیده بر اینست که مسمومیت نمکی موجب نارسائی شدید کلیوی و نقرس احشایی می گردد مصرف بیش از اندازه سدیم کلراید برای ماکیان سمی است بنابراین بکارگیری این ماده غذایی اشتها آور در آب آشامیدنی به مقدار فراوان موجب بروز نارسائی در سیستم قلبی – عروقی می شود و ضایعات کلیوی شبیه به گلومرولواسکلروزیس استعمال بیش از اندازه سدیم در جیره غذایی موجب ضایعات کلیوی شدید در ماکیان جوان می گردد درحقیقت فرم حاد نارسائی کلیوی به همراه نقرس احشایی و نهایتا مرگ به سرعت اتفاق می افتد و در کالبد گشایی حالبهای کلیوی با اورات انباشته ی شدید دیده می شود مکانیسم حقیقی اینگونه ضایعات اگر چه شناخته است ولی به نظر می رسد که در رابطه با عدم بالانس بودن سدیم و پتاسیم باشد زیرا اکثرا در موقع اضافه کردن پتاسیم به جیره عارضه مشاهده می گردند ظاهراً سدیم برای نفرونها سمی است.

 ج – نفروپاتی ناشی از کلسیم: اگر کلسیم به میزان 3 درصد بجای میزان طبیعی 6/0 – 1 درصد در جیره غذایی در نظر گرفته شود ضایعات کلیوی بروز کرده و سرانجام دراثر نارسائی شدید کلیه ها و نقرس احشایی مرگ فرا می رسد فیبروز بینابینی و رسوب اورات د رکلیه ها و سنگهای آهکی در حالبها به همراه تحلیل برجسته کلیه ها مشاهده می شود.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه