امروز چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 http://vatankhahvet.cloob24.com
0

آنتریت نکروتیک طیور

 عامل بیماری تورم نکروتیک روده باکتری بی‌هوازی گرم مثبت هاگدار بنام کلستریدیوم‌ پرفرنجنس می باشد که قبلاً بنام کلوستریدیوم‌ ولشای نامیده می شد. این باکتری در شرایط عادی همواره به تعداد کم در دستگاه گوارش پرندگان موجود بوده  و فاقد قدرت بیماریزایی است. در محیط خارج از بدن پرنده، باکتری به مقدار زیاد در خاک، مواد در حال فساد، آب  یافت می شود.این باکتری با تولیدهاگ، می‌تواند مدتهای زیادی در محیط‌های آلوده خاصیت بیماریزای خود را حفظ کند.

این بیماری در واقع  مسمومیتی روده‌ای است که توسط سموم تولید شده از این باکتری ایجاد می‌گردد. تمام سویه‌های کلوستریدیوم  تولیدکننده سم آلفا می باشند  .آنتریت نکروتیک در طیور توسط تیپ‌‌‌های A و C کلوستریدیوم که تولید کننده سموم آلفا و بتا می باشند ایجاد می‌گردد.

عوامل ایجاد کننده بیماری

اگرچه تمام عوامل تسریع کننده رشد این باکتری در روده برای بروز بیماری در طیور بدرستی شناخته نشده‌اند ولی تعدادی از آنها که در بیشتر موارد عامل اصلی بوده‌اند به شرح زیر می باشند:

  • وجود مقادیر زیادی گندم، جو و پودر ماهی در جیره که با تغییر PH، غلظت و یا حجم محتویات روده سبب رشد باکتری، ترشح سموم و ایجاد بیماری می شودو افزایش ویسکوزیته محتویات روده ناشی از مصرف برخی غلات همچون گندم و جو  .
  • کیفیت نامناسب مواد اولیه مورد استفاده در تولید دان و پائین بودن قابلیت هضم پروتئین و اسیدهای آمینه موجود در این مواد
  • وجود ترکیبات ضد تغذیه‌ای در مواد اولیه یا دان  و آلودگی مواد اولیه یا دان به مایکوتوکسین‌ها یا سموم قارچی
  • کوکسیدیوز
  • بستر خوری
  • بیماری‌های ویروسی در گله نظیر بیماری کم خونی عفونی، گامبورو، مارک و یا هرگونه عارضه‌ای که سبب سرکوب ایمنی می شود.

 

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه